Proiect cofinanțat din Fondul Social European, prin Programul Operațional
Capital Uman (POCU) 2014 - 2020. Pentru informații detaliate despre
celelalte programe cofinanțate de Uniunea Europeană, vă invităm să
vizitați www.fonduri-ue.ro

Magic all Pets, un start-up nascut din dragoste pentru catei 14-04-2020

Salonul de înfrumusețare canină Magic all Pets a fost înființat de Balázs Ildikó în Gheorgheni. Ildikó lucrează împreună cu fiica ei, Nora, care îi împărtășește dragostea pentru animale.

Chiar dacă are o experiență de 13 ani în domeniu, Balázs Ildikó a reușit să își deschidă propria firmă abia în 2019, cu o finanțare prin programul Romania Start-up Plus, după ce a câștigat concursul de planuri de afaceri al proiectului Start-up Urban, scrie metodica.ro, partener în cadrul proiectului. Acum lucrează împreună cu fiica ei în propriul salon de înfrumusețare pentru căței, din Gheorgheni, orașul lor natal. Sunt pregătite să facă față împreună provocărilor care apar în antreprenoriat.

Povestea începe cu Cori

În 2007 Ildikó a primit de la niște prieteni din București un cadou care urma să îi schimbe radical viața: Cori, o frumoasă cățelușă pudel toy (adică un soi de pudel mai mic decât un pudel pitic). Până în acel moment Ildikó mai avuse câini, dar erau „câini mari, de curte, pe care doar îi periam din când în când”:

Cori a fost adorabilă, ne-am îndrăgostit pe loc de ea, dar a fost o provocare pentru noi. Am văzut cum îi crește părul și ne-am dat seama că un câine din rasa asta are alte nevoi, e mai pretențioasă și trebuie mai atent îngrijit. Noi până atunci am avut doar câini mari, de curte, pe care îi periam când era cazul”, explică Ildikó.

A început să caute pentru Cori un salon de toaletare, dar a găsit doar la Târgu Mureș și la Brașov, iar cea mai recentă programare ar fi fost după 6 luni. Durata de așteptare a fost prea mare și a decis să ia foarfeca în propriile mâini: „M-am documentat puțin, am întrebat și la veterinar și până la urmă am tuns-o eu”

Printre primii „dog groomeri” din zona Gheorgheni

După ce a aranjat-o pe Cori, Ildikó și-a dat seama că i-a plăcut foarte mult experiența și a început să se intereseze de cursuri în domeniu, pentru învăța meseria și a-și deschide un salon. Însă meseria de coafor canin (dog groomer) nu era la vremea aceea în nomenclatorul meseriilor din România și nu prea erau nici cursuri. A aflat de la un cosmetician, la care mersese la un moment dat cu Cori, că acesta făcuse cursul de calificare în Ungaria, iar în baza acelui curs și-a putut deschide un salon.

Așa că am vorbit cu o verișoară care locuiește în Ungaria, mi-am luat concediu fără plată de la magazinul la care lucram și am plecat în Ungaria să urmez cursul. Doar că furnizorul s-a dovedit neserios și, chiar dacă am plătit cursul și examenul, nu s-a mai ținut niciun examen, nu am mai primit diploma certificată. Am rămas doar cu cea am învățat”

Așa a început să lucreze pentru prieteni și cunoștințe. Prin oraș a început să se afle că Ildikó făcuse acel curs, iar numărul de căței din rase care au nevoie de toaletare periodică era în creștere.

S-a aflat că mă pricep la asta și venea tot mai multă lume. Lucram toată ziua, eram vânzătoare magazin, iar după program și în concedii mă ocupam de căței. Dar îmi plăcea foarte mult și încă îmi place. Dacă nu fac asta două zile simt că îmi lipsește foarte mult. A devenit o pasiune, știu că din munca asta vreau să trăiesc”, povestește Ildikó.

O pasiune împărtășită de mamă și fiică

Cu toate astea, din cauza programului aglomerat, Ildikó nu a reușit să mai repete cursul de calificare. S-a dovedit însă că fiica sa, Nora, împărtășește pasiunea mamei.

Încă lucram la magazin și Nora a venit cu Cori aranjată foarte frumos. O spălase, o uscase, o tunsese ea. Am fost foarte impresionată. Atunci mi-am dat seama că i-am dat și ei ceva din pasiunea mea. Din acel moment am lucrat tot mai mult împreună, m-a ajutat foarte mult”, își amintește Ildikó.

Pe când avea 17 ani s-a înscris la rândul său la un curs, deja apăruseră și la Cluj, și a obținut diplomă. Nora a fost cea care și-a înființat o întreprindere individuală, iar mama a început să lucreze pentru fiică.

Ildiko, împreună cu Nora și cățelușa lor, Cori, în 2007

Cel mai greu moment a venit atunci când a decis să renunțe la stabilitatea locului de muncă de la magazinul alimentar și să se aventureze în antreprenoriat. A contat mult că a avut-o pe fiica sa alături, i-a dat încredere și puteau să își împartă sarcinile în așa fel încât să fie totul mai ușor.

Din luna aprilie anul 2016 lucrez cu normă întreagă în profesia de cosmetică canină la întreprinderea individuală fetei mele. Ne ocupăm de 3-4 căţel zilnic”, povestește Ildikó.

Au apărut noi provocări

În anul 2017 au ajuns la un număr de 248 de pesoane care apelau la serviciile lor și toaletau 66 de căţel într-o lună. Cea mai aglomerată perioadă este la începutul primăverii, în perioada martie-aprilie, însă pandemia din 2020 a adus o nouă provocare pentru Ildikó.

Sunt un pic îngrijorată, a început să vină foarte puțină lume în perioada asta. Deocamdată suntem pregătiți să primim căței, nu a trebuit să închidem salonul.Încă ne oferim serviciile, urmărim sfaturile autorităților și avem mare grijă cum lucrăm. Din experiența anilor trecuți știu că asta era o perioadă foarte aglomerată. Acum dacă mai vine câte o persoană, din când în când.

Pasul decisiv spre antreprenoriat

Numărul cățeilor de rasă din zonă continua să crească, totodată au apărut și alte persoane care oferă servicii de toaletare. Pentru Ildikó a devenit evident că trebuie să investească în dotări moderne și dezvoltarea salonului, dar câștigurile obținute nu erau suficiente pentru asta. Totul s-a schimbat în 2018 au aflat întâmplător, pe facebook, de proiectul Startup Urban.

Văzusem reclama și mă întrebam ce pot face eu cu peste 30.000 de euro. Mi se părea o sumă inaccesibilă. Da, aveam nevoie de ei, dar nu știam ce pot face cu atâția bani”

A decis să se înscrie în proiect pentru că a realizat că dacă vrea să crească afacerea în așa fel încât să poată asigura traiul familiei sale, erau necesare investiții. „Instrumentele și aparatura sunt scumpe. Eu mai reușeam să economisesc pentru a cumpăra consumabile, dar dacă e să lucrăm două persoane și să facem față pe piață trebuiau investiții”, explică Ildikó.

Lucrurile au devenit mai clare în urma cursurilor de antreprenoriat din proiect. Le recomandă tuturor care au o idee, care au deja experiență într-un domeniu care le place, să încerce, oricât de greu ar părea la început. Faptul că a participat și a cunoscut alți viitori antreprenori a contat foarte mult.

„Am învățat cum se face planul de afacere și tot ce trebuie. Am cunoscut o persoană care acum ne ajută cu birocrația, cu raportările și partea de financiar… Dacă nu ar fi fost acea persoană nu aș fi putut face față cu toate hârtiile pe care le cer”, mărturisește ea.

Prin finanțarea obținută și-a achiziționat cadă, masă de toaletaj și alte instrumente de care au avut nevoie pentru a moderniza salonul.

Obiectivul său pe termen lungă este să crească afacerea și să o dezvolte astfel încât să asigure venitul familiei. Totodată își dorește să continue să învețe, să devină tot mai bună la ceea ce face, motiv pentru care participă cât de multe workshopuri îi permite timpul.

În 2019, de când și-a înființat prima sa firmă, Ildikó lucrează împreună cu Nora în noul salon de coafură pentru cățeii din Gheorgheni.

„Îmi place să fac echipă cu fiica mea. Știu că pentru ea uneori nu e ușor să facă echipă cu mine. Uneori o mai bat la cap… Îi mai spun una alta, îi mai atrag atenția când e cu ochii în telefon prea mult… Dar îmi place că lucrăm împreună și sunt mândră de ea”


Această afacere a fost finanțată prin proiectul Start-up Plus - Antreprenoriat Urban în Centrul Țării, cod 104643, co-finanțat din Fondul Social European, prin Programul Operațional Capital Uman 2014 - 2020, Proiectul Start-Up Urban este implementat de Fundația Națională a Tinerilor Manageri - FNTM, în calitate de lider de Consorțiu, alături de partenerii: Municipiul Alba Iulia, SC EDUKADO SRL și Asociația pentru Promovarea Responsabilității Sociale a Companiilor - APRSC.