Proiect cofinanțat din Fondul Social European, prin Programul Operațional
Capital Uman (POCU) 2014 - 2020. Pentru informații detaliate despre
celelalte programe cofinanțate de Uniunea Europeană, vă invităm să
vizitați www.fonduri-ue.ro

Studiu privind profilul antreprenorului si afacerilor proiectului StartUp Urban 20-01-2021

Fntm.ro

 

Consorțiul Start-up Urban este constituit din patru administratori de granturi ce au selectat 54 de proiecte de noi afaceri în orașe din cele 6 județe transilvănene ale Regiunii Centru, pe care le-am finanțat individual cu maximum 39.000 euro, în linia de finanțare România Start Up Plus (Programul Operațional Capital Uman - POCU 3.7).

 

Timp de trei ani, Fundația Națională a Tinerilor Manageri - FNTM (lider de consorțiu), Municipiul Alba Iulia, SC EDUKADO SRL și Iceberg Consulting SRL ( în locul fostului partener Asociația pentru Promovarea Responsabilității Sociale a Companiilor – APRSC) au implementat proiectul Start-Up Urban, în trei etape:

 

- Educația antreprenorială a peste 354 de persoane din cele 6 județe din centrul țării;

- Acordarea de consultanță-mentorat și a 54 de granturi din linia de finanțare România Start Up Plus pentru implementarea planurilor de afaceri selecționate în primul an de funcționare;

- Monitorizarea sustenabilității celor 54 de noi afaceri, după primul an de funcționare.

 

Start-up Urban în cifre

 

Structura vârstelor antreprenorilor din cadrul proiectului Start-up Urban este încadrată între 2 praguri de și anume 22-35 de ani, respective 35-50 de ani. Rezultatele întăresc concluziile studiilor de la nivel national din anul 2019 care atestă că cei mai mulți antreprenori din România au vârsta cuprinsă între 40-49 de ani (28,8%), urmați de cei cu vârsta între 30-39 de ani (26,4%).

 

Distribuția în funcție de sex este relativ proporțională, 39% din beneficiarii proiectului Start-up Urban fiind femei. De asemenea, și in cadrul acestui criteriu se păstrează unitatea fată de rezultatele naționale din anul 2019, unde procentul antreprenorilor bărbați este de 62,52%.

 

Aproape jumătate dintre fondatorii start-up-urilor din cadrul proiectului Start-up Urban au absolvit o școala cu profil ingineresc, urmați de absolvenții studiilor economice și de cei cu studii cu profil uman.

 

Înainte de experiența Start-up Urban, 30% dintre beneficiarii proiectului au fost angajați într-o companie mică, 20% într-o corporație și 26% aveau deja experiență în antreprenoriat. Experiența în câmpul muncii și în antreprenoriat accentuează rata de succes de 100% a start-up-urilor după un an și jumătate de la înființare.

 

În ceea ce privește sectorul de activitate al start-up-urilor, acestea sunt foarte variate, fiind distribuite în proporții relativ egale. Totuși, cele mai întâlnite sectoare sunt: construcții, servicii pentru afaceri, software și turism.

 

70,4% dintre antreprenori, ar fi luat în calcul deschiderea unei afaceri și fără linia de finanțare.

 

Pentru 64,8% dintre antreprenori grant-ul de 39.000 euro a fost suficient pentru implementarea planului de afacere în primul an de activitate.

 

Majoritatea (53,7%) dintre beneficiarii Start-up Urban au fost foarte multumiti de cursurile de specializare în competențe antreprenoriale acreditate ANC oferite prin proiectul Start-up Urban. Doar 3,7% dintre antreprenori au considerat cursurile relativ utile.

 

Pe o perioada de maximum 6 luni, cei 54 de beneficiari au beneficiat de consultanță de business din partea consultanților Start-up Urban. 93% dintre beneficiari au considerat perioada de consultanță-mentorat foarte utilă.

 

85% dintre beneficiari consideră că administratorul de grant a fost foarte implicat în reușita implementării planului de afacere.

 

Pentru 44,4% dintre antreprenorii Start-up Urban, cel mai important criteriu de evaluare al afacerii lor este cel financiar, urmat de dezvoltarea personală (37%) și impactul asupra societății (18,5%).

 

Antreprenorii sunt axați după primul an și jumătate de implementarea a planului de afacere, în principal pe definitivarea și optimizarea modelului de business și de vânzarea și distribuția produsului sau al serviciului pe care l-au adus în fața clienților.

 

55,6% dintre antreprenorii start-up își alocă între 8 și 12 h/zi pentru succesul afacerii, iar 14,8% dintre beneficiari depășesc pragul de 12h/zi.

 

83% dintre antreprenorii Start-up Urban nu au avut o experiență negativă în antreprenoriat. Acest aspect poate demonstra pe de o parte experiența în domeniul afacerilor și pe de altă parte faptul că înainte de Start-up Urban beneficiarii au fost în postura de angajați, așa cum reliefează și o întrebare anterioară.

 

Din 54 de antreprenori, doar 2 nu doresc dezvoltarea afacerii pe alte piețe, în rest se iau în calcul opțiuni precum: extindere în rețeaua județeană, la nivel național, european sau mondial.

 

Puteți consulta studiul Start-up Urban, în întregime, aici