Proiect cofinanțat din Fondul Social European, prin Programul Operațional
Capital Uman (POCU) 2014 - 2020. Pentru informații detaliate despre
celelalte programe cofinanțate de Uniunea Europeană, vă invităm să
vizitați www.fonduri-ue.ro

Everfixit: service-ul SMART, pentru telefoane inteligente 03-02-2020

 

Henrietta a făcut primul pas în business pentru a înființa în Sfântu Gheorghe un service de smartphone-uri dotat cu aparatură de ultimă generație. A pus bazele unei afaceri orientate spre nevoile clienților, care să se remarce prin promptitudine și profesionalism. 

 

A îndrăznit să viseze la un business al său

 

Henrieta are 27 de ani, e din Sfântu Gheorghe și e absolventă de Filologie. La scurt timp după terminarea liceului l-a cunoscut pe Lori, actualul său soț și au împreună doi copiii, de 4 și 7 ani. Nu a avut experiență în antreprenoriat, dar l-a avut tot timpul lângă ea pe Lori, care a sprijinit-o. Lucrează împreună pentru a crește noul lor business – un service de telefoane și, chiar dacă recunosc că asta le răpește din timpul petrecut cu copiii, fac ceea ce le place și își propun să devină cei mai buni în asta.

 

Lori e cel care are mai multă experiență în domeniu. Deși cei doi lucrează împreună, se văd doar în pauze. În sediul lor din Sfântu Gheorghe, el e în spate, la service, iar Henrietta se ocupă de magazinul din față, unde vând huse, folii de ecran și alte accesorii. Până să se aventureze în antreprenoriat, Lori a lucrat în vânzări iar Henrietta a acumulat puțină experiență într-un call-center: „După ce am plecat de acolo, am decis cu soțul meu să deschidem firma noastră”, povestește Henrietta.

 

Cei doi și-au făcut curaj și în 2017 și-au deschis propriul service de telefoane în Sfântu Gheorghe. „În față era un mic magazin de huse, folii de protecție și alte accesorii, iar în spate era service-ul, unde Lori, soțul meu, se ocupa de reparații”.

 

Mai multe telefoane decât oameni, în România

 

Decizia de a deschide un service de telefoane s-a dovedit a fi inspirată, pe o piață în continuă creștere și cu puține firme care să ofere servicii de reparații complexe, pentru modelele noi apărute. Potrivit datelor oficiale furnizate de ANCOM, în vara lui 2019 se înregistrau în România 22,3 milioane de utilizatori activi de telefonie mobilă.

 

În scurt timp și-au dat seama că dacă vor cu adevărat să se impună pe piață și să facă față provocărilor de tot felul care apar, vor trebui să investească mai mulți bani în ideea lor. Au făcut niște calcule și le-a rezultat că au nevoie cam de 45.000 de euro ca să ajungă unde își propun. Doar că nu aveau acești bani.

 

Lucrurile s-au schimbat, însă, după ce Henrietta a aflat de la o prietenă de Start-up Urban: „Mi-a zis că ar fi o idee bună să încerc. Deja aveam puțină experiență și știam puțin cum să administrez o firmă. Dar nu aveam deloc cunoștințe de antreprenoriat. Am zis no bine, hai, mă bag și eu, să vedem ce-o fi. În ultimii doi ani, de când a început toată povestea, am descoperit însă că îmi place, că mă simt bine făcând asta. Îmi place să lucrez cu oameni, să mă întâlnesc cu ei, discutăm colaborări, să organizez cu cine lucrez, cine cu ce se ocupă”.

 

Un început de drum cu multe emoții

 

Obiectivul a fost deschiderea unei noi firme și cumpărarea unor echipamente de ultimă generație de care aveau nevoie și pe care nu le-ar fi putut permite altfel. A fost un început șovăitor și tânăra antreprenoare recunoaște că a fost o surpriză să afle că proiectul ei a câștigat finanțarea.

 

„Sincer, m-am speriat… am zis că nu semnez niciun contract, că nu merg mai departe. Era o responsabilitate foarte mare pentru mine pentru că trebuiau făcute lucruri noi, multă birocrație cu care nu am fost obișnuită. Mi-am zis gata, nu se poate și cu doi copii acasă, și la muncă, și cu un start-up. Dar Lori mi-a zis «a trecut un an, ai făcut cursul, a investit timp în asta și ai câștigat. Ai plâns de bucurie când ai câștigat, nu poți să renunți acum». Acela a fost momentul în care am zis, «bine hai, mergem mai departe»”, mărturisește ea. Perioada de după semnarea contractului a fost o provocare. Erau multe idei frumoase trecute acolo, dar care acum i se păreau greu de realizat. Cu toate astea au tras tare și au reușit să îndeplinească tot ce și-au propus în business plan, inclusiv să depășească veniturile prognozate acolo.

 

Prin Start-up Urban a Henrieta a câștigat o finanțare de aproximativ 36.000 de euro. Banii aceștia îi vor ajuta să fie „primul service GSM din Centrul României care se ocupă cu schimbarea sticlei sparte de pe ecranul telefonului”. Mai exact, este vorba despre telefoane smart cu display funcțional, dar cu sticla spartă. Aceste ecrane pot fi drepte sau curbate (acestea din urmă fiind tot mai frecvente pe piață).

 

 

Everfixit, un service „altfel”

 

Din banii câștigați prin proiect și-au cumpărat kituri de laminare pentru ambele tipuri de ecran, niște aparate care i-au costat câteva zeci de mii de lei, dar și un microscop mai performant necesar pentru repararea plăcilor de bază. „Înlocuirea unui display de Samsung S8, de exemplu, costa 1400 lei. Dar acum, dacă schimbăm doar sticla acelui ecran, costă doar 700 de lei. Asta înseamnă că prețul reparației este mai accesibil pentru client. Ca să nu mai spun că aproape ne-am înjumătățit timpul de lucru pe unele reparații care înainte durau să zicem 30 de minute, iar acum le facem în 10-15 minute”.

 

Potrivit Henriettei, noul lor service este primul din regiune care repară plăci de bază și al doilea (după unul din Brașov) care poate recondiționa ecranele. Au început să colaboreze cu firme din toată țara, alte mici service-uri sau comercianți care apelează la serviciile lor, iar în prezent au construit un portofoliu de 20 de parteneri. Planul pe anul în curs e să își deschidă un punct de lucru la Brașov și să crească echipa de la trei (câți sunt acum) la șase angajați.

 

Dar pe lângă partea tehnică, tânăra antreprenoare a investit și în experiența clienților. Cei care le trec pragul, dacă au un telefon cu o problemă ce poate fi reparată pe loc, pot aștepta în lounge la o cafea sau ceai. Pentru defectele mai complexe telefonul se reține până ziua următoare iar clientul primește altul similar în schimb. Totodată, pentru că au stocuri pregătite nu sunt nevoiți să aștepte comenzi prin curier, iar asta duce la rapiditate dar și la scăderea prețurilor.

 

Planuri de viitor

 

„Viziunea noastră până în 2023 este să le oferim clienților un spațiu relaxant, armonios unde pot să aștepte repararea telefonului la o cafea sau un ceai. Spațiul va fi colorat în gri cu verde și va fi amenajat cu obiecte din plastic reciclat. Acum doi ani nu puteam să cred că toate astea, pe care mi le închipuiam chiar se vor întâmpla. Dar dacă ar fi să privesc înapoi și să mă gândesc ce am învățat din toată experiența, aș spune că am învățat să mă duc mai departe, să nu renunț. E și sfatul pe care l-aș da celor care vor vrea să încerce un business: să nu le e frică să viseze, să își imagineze cum ar fi viața lor dacă ar face un pas în această direcție. Și să nu se lase dacă cineva vine din spate și îi trage înapoi”, mărturisește Henrietta.

 

Chiar dacă programul le este destul de aglomerat deocamdată, dar fac tot posibilul ca în fiecare weekend să iasă într-o excursie cu copii. „Afacerea contează, din asta trăim noi și angajații, care acum ne-au devenit prieteni cu care suntem împreună zi și noapte. Dar în weekend mergem împreună la excursii, sau la câte o cabană. Iar în fiecare duminică mergem la airsoft, eu cu Lori. Uneori suntem colegi de echipă, alteori în echipe diferite”, glumește ea.

 

 

 

Această afacere a fost finanțată prin proiectul Start-up Urban (denumire oficială: "Start-up Plus - Antreprenoriat Urban în Centrul Țării"), cod 104643, co-finanțat din Fondul Social European, prin Programul Operațional Capital Uman 2014 - 2020, Proiectul Start-Up Urban este implementat de Fundația Națională a Tinerilor Manageri - FNTM, în calitate de lider de Consorțiu, alături de partenerii: Municipiul Alba Iulia, SC EDUKADO SRL și Asociația pentru Promovarea Responsabilității Sociale a Companiilor - APRSC.