Proiect cofinanțat din Fondul Social European, prin Programul Operațional
Capital Uman (POCU) 2014 - 2020. Pentru informații detaliate despre
celelalte programe cofinanțate de Uniunea Europeană, vă invităm să
vizitați www.fonduri-ue.ro

Magtár: Siloz din Miercura Ciuc convertit in spatiu pentru birouri si evenimente prin Start-up Urban 07-05-2020

Vas Réka, antreprenoare din Miercurea Ciuc, a reușit să readucă la viață și să transforme un vechi siloz de cereale într-un hub comunitar modern, care aduce antreprenori, operatori culturali și locuitorii orașului mai aproape unii de ceilalți.

În clădirea de 8 etaje din zona feroviară a orașului au fost amenajate birouri pentru firme din localitate și spații de conferințe și evenimente. Pe fondul pandemiei din primăvara anului 2020, Réka a dus „Magtár” (în română „Siloz”) în spațiul virtual, reușind să păstreze misiunea hub-ului de a aduce lumea împreună. Ea a inițiat o campanie online care sprijină antreprenorii din zonă și a înființat pe site-ul Magtár.ro o platformă unde aceștia își pot promova serviciile și produsele.

 

Ideea de a revitaliza clădirea vechiului siloz din Miercurea Ciuc i-a venit cu mai mulți ani în urmă, când a participat la un atelier pe tema reconversiei spațiilor industriale construite în perioada comunistă.

A fost un vernisaj organizat în clădirea veche și mi-a plăcut mult locația. M-am gândit să facem ceva, să o readucem la viață, dar energia s-a risipit și nu s-a mai întâmplat nimic pentru o vreme

Réka a lucrat câțiva ani ca și „community manager” la The House, primul de co-work din Miercurea Ciuc. Avea și propriile proiecte zona de organizare de evenimente. Deși cererea creștea constant în acest sector, tânăra și-a dat seama că nu există, în Miercurea Ciuc, o sală de evenimente amenajată „așa cum trebuie”. Când a aflat de Start-up Urban a decis să scrie un proiect, având în gând vechiul siloz.

Clădirea, la vremea respectivă încă neamenajată, este foarte potrivită pentru birouri, evenimente. Are o parcare mare, nu e înghesuită în centru, dar în același timp nici nu e departe de zona centrală. Simțeam că mă apropiu de împlinirea unui vis mai vechi, prin faptul că puteam să regândim funcționalitatea unei clădiri părăsite până atunci.

Evenimente pentru comunitate

Magtár oferă atât spații de închiriat cât și servicii de organizare de evenimente „la pachet” (sau nu) cu clădirea silozului. Reka și colega sa organizează aici și evenimente sub propriul brand.

Mi-aș dori ca Magtár să fie un răspuns la nevoile comunității, nu o afacere de închiriere birouri pentru profit. Profitul nu e o motivație pentru mine. Magtár nu este o afacere profitabilă, nu în sensul în care profitul înseamnă bani. Profitul nostru sunt conexiunile dintre oameni, impactul avut asupra oamenilor, de ceea ce facem aici. Asta mă motivează să merg mai departe

Comcereal SA, proprietarul clădirii a contribuit la amenajarea locului. Reka a venit și ea cu bani de acasă pentru a începe activitatea. Finanțarea obținută prin Start-up Urban a fost destinată achiziției de echipamente și pentru plata salariilor.

În momentul de față la Magtár sunt amenajate 8 birouri, 2 săli de evenimente (o sală de 8-10 persoane și una de 25 de persoane, folosită ca meeting room). Holul imens este destinat întâlnirilor de networking, sau altor evenimente. Există și o bucătărie unde se poate prepara sau lua masa. Clădirea are și o parcare foarte mare, 40 mașini.

Un număr de 7 firme închiriaseră birouri aici până în aprilie 2020 și înainte de restricțiile impuse de pandemie aveau loc săptămânal evenimente mai mari (conferințe, cursuri de grafică, programare). S-a simțit constant că afacerea crește, iar asta a fost vizibil văzut-o în cifre dar și în feedback-ul primit. Înainte de impunerea restricțiilor pe fondul pandemiei, pentru luna martie, fuseseră închiriate 40 de ore

Din punctul meu de vedere, e încurajator, înseamnă că e nevoie de un astfel de spațiu. Simt că Magtár e mai mult decât o clădire, are potențialul să conecteze oameni, să le ofere oportunități de conectare și dezvoltare a afacerilor sau a planurilor pe care și le fac

Pasul spre antreprenoriat

De mai bine de 20 de ani Vas Réka se implică, organizează și coordonează activități de voluntariat sau evenimente în zona culturală sau de tineret. S-a născut în Sfântu Gheorghe (Covasna) și a absolvit Facultatea de Studii Europene (UBB) la Cluj-Napoca. Printre inițiativele în care este implicată se numără o serie de școli de vară, ateliere, conferințe în zona IT, festivalul de muzică veche din Miercurea Ciuc și un festival de film. S-a implicat și în înființarea traseului de pelerinaj Via Maria, parte a Via Transilvanica (după modelul El Camino din Spania).

Pentru a se adapta la noul context a luat măsuri pentru a crește numărul de spații închiriate ca birouri și s-a organizat împreună cu colega sa pentru a organiza evenimente online. O prioritate este și păstrarea legăturii cu comunitatea care a început să se dezvolte în jurul Magtár. Antreprenorii care au acum închiriate spații i-au promis că nu vor rezilia contractele.

Asta e bine, dar nu am îndrăznit să-mi fac planuri foarte serioase pentru perioada următoare. Nici nu pot face o strategie pentru că nu știm încotro se îndreaptă toată povestea.

Réka e de părere că un antreprenor trebuie să aibă o toleranță foarte ridicată la stres și trebuie să fie foarte devotat pentru planul său.

Trebuie să ai perseverență, pentru că te vei lovi peste tot de „nu se poate”, dar tu trebuie să ai încredere și să mergi înainte cu ce ți-ai dorit să faci. Îi sfătuiesc și pe ceilalți să facă ceea ce iubesc, altfel nu vor fi mai buni decât restul. Mai trebuie și să fi conștient de competențele tale și să ai în jur cu oameni care te completează.

Încă de la început a avut o viziune pe termen lung, ca Magtár să poată închiria și gestiona întreaga clădire și să crească atât ca centru de evenimente dar mai ales ca un centru comunitar, pus în folosul cetățenilor.

Motivația mea e dacă fac ceva pentru comunitate, atât pentru cea locală cât și regională, iar dacă Magtár devine un etalon în domeniul acesta, voi fi foarte bucuroasă.

Campanie pentru sprijinirea antreprenorilor în timpul pandemiei

La începutul lunii aprilie, Réka a demarat o inițiativă pentru sprijinirea antreprenorilor locali din Miercurea Ciuc și din împrejurimi. Prin intermediul unui magazin online, aceștia pot ajunge mai ușor la clienți și își pot face cunoscute afacerile.

E important ca firmele să aibă venituri și în această perioadă, e important să nu se oprească în loc. La rândul lor, clienții pot afla mai multe despre unele firme locale despre care nu știau prea multe sau chiar deloc.

Până în prezent pe platformă să-au înscris 35 de firme, dar numărul lor e în creștere. Acestea pun la dispoziția clienților oferte, pachete promoționale sau vouchere valabile pe tot parcursul anului 2020. Înscrierea firmelor pe platformă cât și utilizarea sa de către clienți este gratuită. De altfel, magazinul online și campania de promovare a antreprenorilor locali a fost realizată pro-bono de către o rețea de parteneri alcătuită din programatori, designeri și specialiști în PR și marketing. În curând va fi lansată și varianta în limba română.

Pandemia mi-a arătat că trebuie să fi flexibil și să îți regândești felul în care îți poți atinge obiectivele. Magtár a început ca o clădire care să aducă împreună comunitatea, dar acum nu se mai rezumă la a fi un spațiu fizic. E un spațiu virtual care ține lumea împreună, care ne ajută să rămânem în mișcare și să ne păstrăm o energie pozitivă.

Silozul din zona Gării

Clădirea silozului de cereale din zona Gării din Miercurea Ciuc a fost construită în 1952. La vremea respectivă era cea mai înaltă clădire din oraș. Are 6 etaje cărora li se adaugă cele 2 etaje ale turnului construit deasupra. Este, totodată, una dintre primele clădiri dotate cu instalații și conectate la rețeaua de utilități publice. Era dotată cu un elevator pentru cereale, benzi de rulare cu structură din lemn importate din Germania, depozite de cereale, etc. Construcția este susținută de un sistem de stâlpi, grinzi și plăci din beton armat, închisă cu pereți zidiți. În 1992 a fost privatizată, iar actualul proprietar, Alcom Cereal SA a reabilitat spațiul dar nu l-a valorificat. Spațiul a fost folosit de-a lungul timpului pentru evenimente și petreceri ocazionale sau activități sportive și de petrecerea timpului liber (tenis de masă, panouri de alpinism, etc.)

Silozul (stânga) dominând panorama orașului în zona Gării (foto: Sarig Istvan)

Articol a fost elaborat de METODICA.ro, parteneri în cadrul proiectului Start-up Urban și editat de Csata Tunde, monitor și consultant în cadrul Proiectului. 

 

Această afacere a fost finanțată prin proiectul Start-up Plus - Antreprenoriat Urban în Centrul Țării, cod 104643, co-finanțat din Fondul Social European, prin Programul Operațional Capital Uman 2014 - 2020, Proiectul Start-Up Urban este implementat de Fundația Națională a Tinerilor Manageri - FNTM, în calitate de lider de Consorțiu, alături de partenerii: Municipiul Alba Iulia, SC EDUKADO SRL și Asociația pentru Promovarea Responsabilității Sociale a Companiilor - APRSC.